2008-08-27

Huvudleder för gång och cykel

För att förflytta sig på ett så miljövänligt, hälsosamt och energisnålt sätt som möjligt är det lämpligt att välja andra färdmedel än bilen. Bilen är, så länge man har tillgång till den, ett väldigt attraktivt alternativ, sett till snabbhet, komfort och pålitlighet. Detta ger de andra, mer miljövänliga, alternativen hård konkurrens och de måste vara riktigt bra för att ens bli tänkbara val.

För resor till eller från Svedala är det kollektivtrafiken som utgör alternativet till bilen. Svedala, med drygt 9 000 invånare, är tillräckligt stort för att ge underlag till en ordentlig regional kollektivtrafik. Stationsorten Svedala är ju inledningsvis framvuxen tack vare järnvägen mellan Malmö och Ystad. Pågatåget är ett riktigt gott alternativ till bilen. Visst kan kollektivtrafiken bli bättre (nya Pågatåg är beställda och Citytunneln öppnar om något år), men hur är det med konkurrensen inom tätorten.

Svedala är däremot inte tillräckligt stort för att ha en lokal kollektivtrafik, som kan vara ett vettigt alternativ till bilen. För resor och förflyttningar inom orten är det gång och cykling som är de bästa alternativen. Svedala är dock i mångt och mycket ett utpräglat bilsamhälle. Trots korta avstånd är det väldigt många som tar bilen när de bland annat ska in till centrum. Det är inte sällan snack om hur viktigt det är med bilparkeringsplatser i centrum, men aldrig hör man något om att cykelvägarna borde vara bättre eller att fler cykelställ behövs. Det kan antingen betyda att förutsättningarna för att gå och cykla redan är väldigt bra, därav inga klagomål, eller att samhället har resignerat inför det faktum att allt ska vara bilorienterat.

Som sagt är det gång och cykling som kan utgöra ett attraktivt alternativ till bilen för resor inom Svedala, där avstånden sällan blir längre än tre kilometer. Därmed är det förutsättningarna för gång och cykling som bör utvecklas och därtill prioriteras framför eventuella förbättringar av bilvägsystemet. Kommunen har definierat ett huvudnät för gång– och cykeltrafik och kopplat några åtgärder till detta nät, men det är inte mycket i jämförelse med planerna för bilvägnätet.

Mitt förslag, för att vinna över fler cyklister, är att satsa på några cykelhuvudleder, i likhet med hur man regionalt satsar på motorvägar och järnvägar och lokalt i större orter på infartsleder och stomlinjer för tunga kollektivtrafiklinjer. Cykelhuvudlederna går i de viktigaste relationerna, framförallt från bostadsområden in till centrum och stationen.

Dessa cykelhuvudleder ska ha prioritet före biltrafiken på de platser där trafiken berör varandra. Planskilda korsningar, d v s gång– och cykeltunnlar, som är relativt vanliga i Svedala, är givetvis att föredra, mest av trafiksäkerhetsskäl. Men tunnlar och broar är väldigt dyra och därför är det längs befintliga cykelleder mer rimligt att trafiksäkra korsningar med tyngre bilvägar med vedertagna åtgärder, såsom farthinder. Varför är det förresten alltid så att biltrafiken har automatisk företräde (alltid grönt) över signalreglerade övergångsställen, medan fotgängare och cyklister måste stanna och ”be om lov” att få gå/cykla över? Det är väl egentligen viktigare att folk går och cyklar.

Vidare är det viktigt att cykelhuvudlederna planeras för hög framkomlighet. Det ska vara gena sträckningar, inga konstiga svängar, helst inte för backigt och absolut inga höga kantstenar som ska passeras. Cykel– och gångtrafiken bör också så långt som möjligt separeras från biltrafiken. Det är endast på lågtrafikerade villagator som blandtrafik eventuellt kan förekomma.

Cykelvägarna ska präglas av hög säkerhet, där just separeringen och prioriteten före biltrafiken är fundamentet. Även tryggheten för cyklister och fotgängare är viktig. Fysiskt kan man se till att belysningen är utmärkt och växligheten efterhållen. Sedan blir det trevligare med ju fler som cyklar och går och livar upp gång– och cykelstråken.

En sammanfattning: För att locka fler, helst före detta bilister, att gå och cykla lokalt i Svedala behövs förslagsvis ett huvudnät av gång– och cykelvägar, som framförallt för cyklisternas skull har:
-Prioritet före biltrafik och är separerat från biltrafik
-Hög framkomlighet, säkerhet och trygghet

Följande karta visar ett förslag på ett huvudnät för gång– och cykeltrafiken i Svedala. De allra flesta sträckor är befintliga gång- och cykelvägar i kommunens cykelnät, men några förslag på nya sträckningar finns. I kommande inlägg kommer det att publiceras exempel på lämpliga åtgärder i detta cykelnät.

Karta: Förslag på cykelhuvudleder i Svedala.

Inga kommentarer: