2008-08-10

Kransortsmästare i tillgänglighet

Svedala klår sina jämlikar med hästlängder när det gäller tillgänglighet. Det är främst kommunikationerna till regionens respektive nationens huvudstad som jämförs, men en god egen service inom orten ingår som en viktig förutsättning.

I frågan om tillgänglighet är detta i korthet Svedalas egenskaper: Svedala i Svedala kommun är som namnet avslöjar centralort i kommunen, med den samhällsservice som det innebär. Orten har en hyfsad handel, med flera mataffärer, restauranger, ett Systembolag, ett Apotek, mm. Svedala ligger cirka 18 km från centrala Malmö (Triangeln). Det går en normal motorväg, den minst trafikerade kring Malmö, och enkelspårig järnväg, med tåg en gång i halvtimmen, in till Malmö. Restiden är ungefär 20 minuter med både bil respektive tåg in till centrala Malmö. Det går även buss till Malmö. Därutöver är det endast cirka 10 km till Sturup, regionens huvudsakliga (svenska) flygplats med i första hand ordentlig kommunikation till Stockholm.

Frågan är hur Svedala (9 100 invånare i tätorten 2005-12-31) klarar sig i en jämförelse med alla orter, med mellan 2 000 och 30 000 invånare, inom 30 minuter, det vill säga maximalt cirka 35 km, från Malmö. Mindre orter än så har minimal egen service och därmed ingen vidare tillgänglighet och orter mer än 30 minuter från Malmö kan ha sina fördelar, men knappast i denna jämförelse. Malmö (257 000) självt och Lund (75 000) är så stora, med så stort utbud och hög tillgänglighet, att det blir meningslöst att jämföra med Svedala. En jämförelse i storleksordning (karta, om det behövs för orienteringen skull):

Landskrona (28 200) ligger en bit från Malmö och det tar som snabbast 30 minuter med tåget från stationen, som ligger 2 km från centrum. Bilfärden till Malmö tar också drygt 30 minuter och går längs Malmös mest trafikerade infart — Stockholmsvägen.

Trelleborg (25 000) har ingen persontrafik på järnvägen och bussen tar hela 40 minuter in till Malmö. Bilresan längs en vältrafikerad E6 tar drygt 30 minuter.

Eslöv (16 000) har ett större utbud av tågavgångar till Malmö, än Svedala, men den snabbaste restiden är ändå 5 minuter längre, d v s 25 minuter. Bilresan tar en halvtimme, längs delar utan motorväg och Stockholmsvägen, den mest trafikerade infarten till Malmö.

Staffanstorp (13 600) har ingen järnväg och ett relativt uselt bussutbud, där bussresan tar 25 minuter till Malmö. Bilresan går på korta 20 minuter, men motorväg blir det inte förrän i närheten av Malmö.

Höllviken (10 000) har inte heller järnväg, men ett stort bussutbud, fast det tar 25 minuter att komma in till Malmö. Bilisterna klarar sig på korta 20 minuter, men längs en överbelastad motortrafikled och en vältrafikerad motorväg.

Oxie (9 000) ligger mellan Svedala och Malmö längs järnvägen och har därmed samma utbud, men ett kortare avstånd till Malmö. Oxie ligger till och med inom Malmö stad och kan därmed tveksamt kallas för en kransort.

Bjärred (8 700) har ingen järnväg, men en busstrafik, som tar 30 minuter in till Malmö. Bilresan tar korta 20 minuter, men även här via Stockholmsvägen och en välbelastad E6.

Lomma (8 500) har järnväg, men ingen persontrafik. Bussresan tar drygt 25 minuter. Bilresan till Malmö är något kortare än från Svedala, men trängseln betydligt större.

Kävlinge (8 400) har en mer tågavgång per timme än Svedala, men resan tar som snabbast några minuter längre tid. Bilresan tar 30 minuter längs stora delar utan motorväg och sedan Malmös mest trafikerade infart.

Skanör/Falsterbo (6 900) har ingen järnväg, men en omfattande busstrafik, som dock tar hela 40 minuter in till Malmö. Bilresan går lite snabbare på 30 minuter.

Skurup (6 800) ligger liksom Svedala längs Ystadbanan och har därmed samma utbud, men hela 30 minuters restid in till Malmö. Bilresan tar ännu längre tid, 35 minuter.

Vellinge (6 000) ligger ganska nära Malmö, men har ingen järnväg, samt den bästa busstrafiken i randen av orten, längs motorvägen. Bussresan tar en halvtimme, medan bilresan klaras av på drygt en kvart. E6 är dock en ganska vältrafikerad motorväg.

Bunkeflostrand (5 500) ligger, liksom Oxie, inom Malmö stad och räknas knappast som en riktig kransort. Hit går ingen järnväg och bussresan in till centrala Malmö tar nästan en halvtimme, trots den korta sträckan på 8 km. Bilen klarar det givetvis snabbare på drygt en kvart.

S Sandby (5 500) har ingen järnväg, men en busstrafik som tar hela 45 minuter in till centrala Malmö. Bilresan går på 30 minuter.

Dalby (5 500) har inte heller järnväg, men ligger något närmare Malmö, än S Sandby. Buss– och bilresorna tar 30 respektive 25 minuter.

Åkarp (5 400) ligger längs järnvägen mellan Malmö och Lund. Tågresan in till Malmö tar endast 10 minuter och tågen går lika ofta i högtrafik som från Svedala. Bilresan tar endast en kvart, men går längs Malmös mest trafikerade infart. Åkarp har således fina pendlingsförutsättningar.

Löddeköpinge (5 200) har ingen järnväg. Bussen in till Malmö tar hela 40 minuter, medan bilresan går betydligt snabbare på halva tiden. Då kör man dock längs Malmös mest trafikerade infart.

Hjärup (3 800) ligger, liksom Åkarp, längs järnvägen mellan Malmö och Lund. Tåget in till Malmö tar nästan en kvart, liksom bilresan, längs den högtrafikerade E22-Stockholmsvägen. Hjärup har, i likhet med Åkarp, bra pendlingsmöjligheter.

Furulund (3 800) har ingen järnväg med persontrafik och den kollektiva resan in till Malmö tar som bäst 40 minuter, via både buss och tåg. Bilisten klarar samma sträcka mycket snabbare på 25 minuter.

Bara (3 200) har endast busstrafik till Malmö, som tar 25 minuter. Bilresan går på nästan 20 minuter.

Hofterup (3 200) har ingen järnväg och en usel busstrafik, som tar nästan en timme in till Malmö. Bilresan går på halva tiden.

Ljunghusen (2 400) har nästan exakt samma egenskaper som Höllviken, med ett tillägg på 5 minuter.

Tabell: Restider till Malmö.


Denna samling av 22 orter kan alltså jämföras med Svedala. Bunkeflostrand och Oxie faller ifrån, eftersom de ligger inom Malmös kommungräns. Trelleborg, Staffanstorp, Höllviken, Bjärred, Lomma, Skanör/Falsterbo, Vellinge, S Sandby, Dalby, Löddeköpinge, Furulund, Bara, Hofterup och Ljunghusen faller bland annat på brist på järnväg med persontrafik. Ingen av dessa orter har heller en busstrafik med en restid som är lika bra eller kortare än Svedalas tågrestid. Landskrona, Eslöv, Kävlinge och Skurup har tågtrafik, men med en restid in till Malmö som är längre, än den från Svedala. Kvar finns endast Åkarp och Hjärup, med ett tågutbud som är likvärdigt med Svedalas, men med kortare restid. Även bilresorna går snabbare, dock längs E22 och Stockholmsvägen, som är Skånes mest trafikerade motorväg, med ungefär 40 000 fordon per dag. Åkarp och Hjärup faller dock på sin usla service i orterna. En ort kan inte anses ha god tillgänglighet när den endast har en någotsånär ordentlig mataffär och saknar service, såsom Systembolag, Apotek och Bibliotek. Boende i dessa orter tvingas att resa mer för att klara sin vardag, vilket drar ner tillgänglighetsbetyget.

I den inte lika viktiga jämförelsen med tillgängligheten till Stockholm är det Svedala som ligger närmast Sturup, med dess flygtrafik till Stockholm. Svedala har även busstrafik till Sturup, liksom storstäderna Malmö och Lund. Ingen av ovan nämnda kransorter har tågtrafik till Stockholm, utan alla får ta sig till Malmö eller Lund för att komma med X2000. Som tidigare nämnt har Svedala en bra tillgänglighet till Malmö. Visserligen kan andra orter ha en närhet till Lund, men inte på något sätt väsentligt bättre än Svedalas närhet till Malmö. Biltillgängligheten är inte värd att nämna, eftersom det krävs särskilda skäl att köra drygt 60 mil, när det finns mycket bättre alternativ i tåg och flyg.

Slutsatsen blir att Svedala kan anses vara kransortsmästare i tillgänglighet.

Följande hjälpmedel har använts till detta inlägg:
Skånekartan är en utmärkt digital karta som det går att mäta avstånd i.
Statistik om Skåne finns det gott om på Region Skåne.
Det går att söka både kollektivtrafik– och bilresor i Skånetrafikens Reseplanerare.
Vägverket har koll på trafikflödet.

Tabell: Trafikflöden kring Malmö.

Inga kommentarer: