2008-08-14

Visa lämpligaste vägen

Det är dags att se över vägvisningen i Svedala. Bilister utan lokalkännedom kan i värsta fall luras att köra en omväg på 3,5 km och byar längs landsvägar får onödig trafik på grund av dålig vägvisning i Svedala.

Det märks att det snålas med både eftertanke och nya skyltar i vissa korsningar i Svedala. De två värsta exemplen är följande:

A. I Hyltarpsvägens korsningar med Roslättsvägen (1) och Kapellvägen (2) hänvisas bilister som kommer från nämnda tvärgator konsekvent österut om de vill nå väg 108 och E65. Detta är en utmärkt information om man vill köra mot Lund, Ystad och Trelleborg, men däremot, rent utsagt, korkat om man vill köra mot Malmö. Att köra österut via Hyltarpsvägen och trafikplats Svedala, i stället för direkt västerut via trafikplats Svedala Väster, förlänger resan med 3,5 km, som tar 3-4 minuter extra att avverka. Det leder till negativa effekter, såsom mer utsläpp, mer buller, mer slitage, större olycksrisk och ekonomiskt slöseri.

Bild 1: Skyltarna i korsningen Roslättsvägen/Hyltarpsvägen.


Bild 2: Skyltarna i korsningen Hyltarpsvägen/Kapellvägen.


Detta exempel på skyltning förekommer också i Hyltarpsvägens korsning med Bökebergsgatan (3). Där blir omvägen något kortare, det vill säga 2 km.

Bild 3a: Skylt i korsningen Hyltarpsvägen/Bökebergsgatan mot väster.


Bild 3b: Skylt i korsningen Hyltarpsvägen/Bökebergsgatan mot öster.


Karta: Röd sträckning visar den skyltade vägen mot Malmö. Grön sträckning visar den kortaste och snabbaste vägen mot Malmö.

Det kan också nämnas, eftersom det är ganska vanligt förekommande att skyltning medvetet visar bilister på omvägar för att freda en sträcka eller ett område från för mycket trafik, att det finns ingen sådan anledning i detta fall. Hyltarpsvägens västra del är inte särskilt känslig, absolut inte i jämförelse med dess östra del, som får hänvisningen i dagsläget.

Den enda rimliga förklaringen till denna ineffektiva vägvisning måste vara en snål skyltköpare. En skylt med ”108, E65” åt ena riktningen är givetvis billigare än två skyltar med ”E65 Malmö” åt väster respektive ”108, E65 Ystad” åt öster. Det är dock dags att avbryta dumsnålandet och snarast skylta om.

B. I korsningen mellan Hyltarpsvägen och Västra Infarten (4) skyltas Oxie som en destination västerut längs Hyltarpsvägen.

Bild 4: Skylt i korsningen Hyltarpsvägen/V Infarten.


Detta måste framförallt vara ett hån mot de Toarpsbor, folk på Malmö stad och Vägverket, som har lagt tid och resurser på att trafiksäkra vägen genom Toarp. Det är ganska uppenbart när man kör genom Toarp att genomfartstrafik är icke önskvärd, just för att slippa trafikfaror, buller och utsläpp i den gemytliga lilla byn.

Bild: Svedalavägen genom Toarp, i närheten av Oxie. Notera ett av byns fyra gupp mitt i bilden.


Det är ju inte direkt ovanligt med förbifarter av exakt dessa skäl. Nu är visserligen inte motorvägen mellan Malmö och Svedala byggd i första hand för att rädda Toarp, men den är verkligen en utmärkt förbifart och solklart bästa vägvalet för en effektiv bilfärd mellan Svedala och Oxie.

Karta: Röd sträckning visar skyltad väg till Oxie, via Hyltarp och Toarp, där 50 respektive 30 km/h gäller. Grön sträckning visar vägen via motorvägen, som visserligen är något längre, men där 110 km/h gäller.


Det räcker att skylta ”Hyltarp” västerut längs Hyltarpsvägen. Skona boende längs gamla vägen mellan Svedala och Oxie från denna onödiga genomfartstrafik.

-

Vägvisningen i Svedala bör, precis som i alla större orter, ses ur ett helhetsperspektiv och utformas så enkel och tydlig som möjligt. Det innebär att varje riktning bör ha så få skyltade destinationer som möjligt och förekomma konsekvent. Vägnummer ska givetvis anges. Det innebär för Svedalas del, om vi fortsätter att koncentrera oss på vägvisningen från orten, att förslagsvis följande destinationer används, med mot norr: 108 Lund, E65 Ystad (ev också Sturup), 108 Trelleborg, V Ingelstad, Hyltarp, E65 Malmö samt Bara. Så här ser det också ut i flertalet av korsningarna i Svedala, men en översyn skulle inte skada.

Inga kommentarer: