2010-04-05

Riktig Öresundstågstrafik på Ystadbanan

Följande är privata synpunkter på ämnet kollektivtrafik i Svedala kommuns översiktsplan 2010.

Angående kommunens kollektivtrafik i översiktsplanen framhålls fyra punkter, d v s Sturupspendeln, buss Bara-Svedala, större utbud på linje 165 och lätt spårtrafik Malmö-Bara-Klågerup. Även lokaltrafik i Svedala på längre sikt nämns i avsnittet om busstrafik. Det är anmärkningsvärt att fyra av fem önskvärda åtgärder för kollektivtrafiken är orealistiska inom 15 år, som är planens huvudsakliga visionsår. Samtidigt missas två mer relevanta åtgärder, som båda har stora potentialer för kommunen.

Fyra mindre troliga åtgärder i kollektivtrafiken
Sturupspendeln finns inte med i den nationella åtgärdsplaneringen och det kan vara svårt att inse i en flygplatskommun, men Sturup har inte framtiden för sig. Framtiden för regionens flyg ligger på Kastrup, som redan har optimal kollektivtrafik och tillräcklig kapacitet, med tanke på att flygtrafiken troligtvis inte kommer att öka i någon märkbar omfattning. Det är ett enormt resursslöseri att dra en järnväg till en betydligt mindre viktig flygplats.

Lätt spårtrafik Malmö-Bara-Klågerup är knappt realistiskt inom 25 år, då regionen snarare ska vara nöjd med att ha skapat spårvagnstrafik i Malmö, Helsingborg och Lund, samt banor mellan Helsingborg och Höganäs respektive Lund och Dalby. Nästkommande kandidater, med likvärdiga potentialer, är exempelvis Malmö-Falsterbonäset och Lund-Staffanstorp. Det är bara att titta på resandet på dagens regionbusslinjer, som visar att linje 142 knappast ligger i topp och det är en position som svårligen ändras även med kraftig exploatering, eftersom det även byggs ut i de konkurrerande stråken.

När det gäller buss Bara-Svedala och inom Svedala är det helt enkelt så att underlaget är för litet och att det därmed är en alldeles för stor belastning på samhället att bedriva trafik som genererar små intäkter. För Bara-Svedala är det därtill olämpligt att införa omfattande busstrafik på vägen via Torup och Lilla Roslätt, eftersom den är smal och krokig. För Svedala är det de små avstånden inom tätorten, även om 20 år, som gör lokaltrafik meningslös, vilket snarast ska ses som att orten är välplanerad. Om en ort av Svedala storlek kan ha en lokallinje med stort resande är det säkerligen långa avstånd, med ett perifert placerat bostadsområde, som genererar det resultatet och det är verkligen inte eftersträvansvärt. Däremot är det givetvis viktigt att försöka utnyttja regionbusstrafiken till att göra nytta även lokalt i Svedala. Det är bara stärkande för regionbusslinjer om de kan vara till gagn på flera sätt.

Mer och bättre Pågatågstrafik
Det mest uppenbara som översiktsplanen missar är att pågatågstrafiken på Ystadbanan troligen kommer att utökas utanför rusningstiden, vilket är en mycket betydelsefull åtgärd för att minska bilåkandet. Halvtimmestrafik under hela dagen gör att potentiella resenärer även kan välja tåget till exempel mitt på dagen, då dagens timmestrafik är för oattraktivt och bilen är ett mycket enklare val. Det bör även vara halvtimmestrafik på helgen. Därtill lägger översiktsplanen ingen vidare uppmärksamhet på de förbättringar som Citytunneln ger. Det handlar framförallt om markant bättre tillgänglighet till centrala Malmö och genomgående pågatågstrafik mot Höör och Helsingborg, vilket bl a innebär att Svedala alltid har direkt tågförbindelse med Lund.

Ordentlig Öresundstågstrafik på Ystadbanan
En inte lika uppenbar åtgärd, som dock har en stor potential är att utveckla Öresundstågstrafik på Ystadbanan. Det är Köpenhamn som är regionens egentliga centrum, vilket kommer att visa sig i verkligheten förr eller senare. Nationsgränsen är ett hinder i den utvecklingen, men med tiden kommer det att bli mer och mer tydligt att Köpenhamn blir vår främsta motor. Det körs redan idag tågtrafik mellan Köpenhamn och Ystad, helt anpassad till Bornholmstrafiken och helt i danskarnas regi. Kommunen bör förslagsvis ha som ambition att verka för en ordentlig Öresundstågstrafik, inom det storregionala Öresundstågsamarbetet, på sträckan Köpenhamn-Kastrup-Svågertorp-Svedala-Skurup-Ystad, med timmestrafik i rusningstid (kl 06-09, 15-18) och sämst en tur varannan timme därutöver, inom några år. Till skillnad från andra önskemål bör detta inte kräva någon särskilt dyr tillkommande infrastruktur. Däremot krävs det troligtvis tre tåg, varav ett egentligen redan går på sträckan. Sträckan Ystad-Köpenhamn bör klaras på en timme och Svedala-Köpenhamn på endast 35 minuter, vilket är en restid till Köpenhamn som bara Malmö kan slå. En sådan tillgänglighet ger Svedala enorma fördelar inom regionen och stärker givetvis samtidigt hela regionen. Kommunen bör samverka med åtminstone Skurup och Ystad kommuner i denna fråga.

2 kommentarer:

Troels sa...

Kan jeg tillägge at os der bor i Oxie också vill ha mycket stor nytta av ett direkttåg mot Köpenhamn. Vi är mange (danskare) som pendlar til Köpenhamn från Oxie. Och nu da Oxie Stadsdel planerer att renovere och bygge bostader nära till stationen i Oxie, vill et direktåg väre mycket attraktivt. Det bör Oxie stadsdel och Svedala kommun arbete på tilsammans.

Mattias Schiöth sa...

Bra synpunkt, eftersom Oxie och Kristineberg egentligen har fler invånare än Svedala tätort.